sâmbătă, 15 mai 2010

Subiecte- evaluare in educatie - limba romana 14. 06.2009 -etapa finala

CLASA a III-a
♦ Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
♦ Timpul efectiv de lucru este de 60 de minute.

Citeşte cu atenţie textul următor, pentru a rezolva corect exerciţiile de mai jos:

Spre seara zilei a treia, buzduganul se izbi de poarta de aramă. În văzduh se auzi un vuiet puternic şi lung. Voinicul intră pe poarta sfărâmată. Văzu mândrul palat aşezat pe o insulă de smarald, înconjurată de lacul mare şi limpede.
Făt-Frumos se sui în luntre şi vâsli până la scările de marmură ale palatului. Pătrunse într-o sală înaltă, susţinută de stâlpi şi de arcuri, toate din aur. În mijlocul sălii, boierii şedeau la masă alături de un tânăr frumos ca luna unei nopţi de vară , ce purta pe cap o coroană de aur bătută cu diamante.
– Bine ai venit, Făt-Frumos! zise Împăratul. Am auzit de vitejia ta , dar de
văzut nu te-am văzut.
–Bine te-am găsit, Împărate, deşi mă tem că nu te voi lăsa cu bine. Am venit să ne luptăm, că destul l-ai viclenit pe tatăl meu.
–Ba nu l-am viclenit pe tatăl tău, ci totdeauna m-am luptat în luptă dreaptă. Dar cu tine nu mă bat. Hai să ne legăm fraţi de cruce de-acum până la moarte.
Se sărutară feciorii de împăraţi, băură şi se sfătuiră. Apoi, împăratul îi zise lui Făt-Frumos:
– De cine în lume te temi tu cel mai mult?
– De nimeni în lumea asta, afară de Dumnezeu. Dar tu?
– Eu mă tem de Muma-Pădurii, o babă urâtă care umblă prin împărăţia mea. Pe unde trece ea, faţa pământului se usucă, satele se risipesc. Ca să nu distrugă toată împărăţia, m-am învoit să-i dau ca bir tot al zecelea din copiii supuşilor mei. Azi vine să-şi ia birul.
(după Mihai Eminescu - ,,Făt-Frumos din lacrimă”)
*bir= plată
*smarald= piatră de culoare verde

10 p
1. Marchează cu X în casetă răspunsul corect:

a) Personajele textului sunt :
-boierii şi prinţesa
- Harap-Alb si Spanul
- Fat - Frumos si imparatul

b)Palatul împăratului se afla:
-pe o insula de smarald
-intr-o padure
-pe o stanca


c)Făt-Frumos dorea:

-să se lupte cu Împăratul
-să omoare zmeul
-să cânte

d) Împăratul se temea de:
căpcăun
Muma Padurii
zmeu

e) Pentru Muma Pădurii, împăratul plătea ca bir:
-fiecare al zecelea copil al supuşilor săi
-saci cu aur
-diamante
10 p
2. Formulează într-un singur enunţ ideea principală din fragmentul marcat al textului Făt-Frumos din lacrimă.

5 p
3. Rescrie, pe spaţiile din dreapta, cuvântul care nu se potriveşte între cuvintele cu înţeles/sens asemănător din fiecare şir de cuvinte:
- a păcăli, a înşela, a vicleni, a descoperi _______________
-zgomot, vuiet, cântec, larmă _________________
- vitejie, hărnicie, curaj, îndrăzneală _____________
- sfat, povaţă, îndemn, uimire ___________________
- ascunsă, sfărâmată, distrusă, zdrobită _______________
10 p
4. Scrie câte un cuvânt cu înţeles/sens opus pentru fiecare dintre cuvintele date şi alcătuieşte cu ele câte un enunţ:
limpede _________________ 1. _______________
tânăr _________________ 2.____________________
puternic _________________ 3.__________________
drept _________________ 4._____________
lung _________________ 5.________________
5 p
5. Transcrie din text 5 substantive la numărul plural şi desparte-le în silabe pe spaţiile de mai jos:
___________________________
10 p
6. Alcătuieşte două propoziţii în care cuvântul nouă să aibă înţelesuri/sensuri
diferite. Precizează ce parte de vorbire este în fiecare caz.
Atenţie! Nu schimba forma cuvântului!

5 p
7. Selectează din propoziţia „Voinicul intră pe poarta sfărâmată.”:
- predicatul ..........................
- subiectul .........................

• Transformă propoziţia dată în propoziţie simplă, respectând ordinea cuvintelor.
...................................
5 p
8. Scrie pe spaţiile punctate de mai jos varianta corespunzătoare dintre cuvintele aflate în paranteză:
.............. poarta şcolii stătea un căţel mic şi drăgălaş.
George ..............invitat pe prietenul său ............. circ.
Românii sunt un ............... de oameni harnici şi prietenoşi.
Noi .............. distrat foarte bine în excursie.
( neam, ne-am, l-a, la, la)

5 p
9. Completează căsuţele din enunţurile următoare cu semnele de punctuaţie necesare:
Făt-Frumos văzu o fată în mijlocul unei grădini de flori Fata se uită la el şi îl întrebă
Ce cauţi aici străine
Am venit să mă lupt cu Muma Pădurii
Pleacă repede cât mai ai timp

5 p
10. Scrie un bilet de mulţumire adresat de împărat lui Făt-Frumos. Nu uita să te adresezi la început lui Făt-Frumos şi să te semnezi cu numele Împăratul.
_____________________________________
11. Scrie în 10-15 rânduri o compunere în care să povesteşti cum îţi imaginezi că reuşeşte Făt-Frumos să o învingă pe Muma Pădurii.

Atenţie! În redactarea compunerii tale vei avea în vedere:
- respectarea părţilor compunerii;
- aşezarea în pagină;
- folosirea corectă a semnelor de punctuaţie;
- scrierea corectă a cuvintelor;
- exprimarea corectã;
- aspectul scrisului;
- originalitatea;
- respectarea cerinţei.
--------------------------------
Ai terminat? Mai verifică o dată răspunsurile!
• Total punctaj – maxim 100 puncte.

7 comentarii: