duminică, 23 ianuarie 2011

Concursul de Limba si literatura romana -"La Scoala cu ceas" clasa a III-a

1. Citeste cu atentie textul dat:

"Luna rasarise si imprastia raze argintii. Ea patrundea in odaia mea si nu puteam adormi.Pleoapele-mi pareau stravezii si-ncercau zadarnic sa-mi aduc somnul.Nu reuseam decat sa vad stele stralucitoare care se jucau "de-a v-ati ascunselea" prin gene. Asa ca am deschis fereastra sa le observ direct. Cerul parea sa-mi faca semne clipindu-mi prin stele."

a) 1. Gaseste-i cuvantului "gri" doua cuvinte cu inteles asemanator.....2p
2.Alcatuieste trei enunturi in care cuvantul"cer" sa aiba sensuri diferite.3p
3.Alcatuieste cate o propozitie cu ortogrmele "n-as", "nas","i-ar", "iar"....8p
4. Scrie cuvinte cu sens opus pentru : rasarise, adormi, am deschis, straveziu....4p
5.Analizeaza cuvintele subliniate in text..3p
TOTAL 20 PUNCTE

b) Imagineaza-ti ca esti spectator la jocul stelelor.Realizeaza un dialog de 10-12 randuri intre stelele cerului si Luna. Vei urmari:
- stabilirea unui titlu sugestiv pentru dialogul alcatuit......4p
- inlantuirea logica a replicilor.....11p
- folosirea a cel putin trei expresii frumoase...9p
-respectarea normelor ortografice si de punctuatie......6p
TOTAL 30 puncte

II Citeste atent textul dat:
In 15 -20 de randuri, scrie o compunere in care sa continui fragmentul dat (fara a-l rescrie) imaginandu-ti o intamplare petrecuta sub clar de luna.

Vei urmari:
- alegerea unui titlu potrivit continutului...4p
- vei fi personajul principal al intamplarii.......5p
-inlantuirea logica a ideilor........12p
-utilizarea a cel putin 3 expresii deosebite...9p
- respectarea normelor ortografice si de punctuatie...7p
- asezarea in pagina si calitatea scrisului.3p
TOTAL...40 puncte

Timp de lucru -doua ore
Se acorda 10 puncte din oficiu.

BAREM DE CORECTARE CLASA A III-A

SUBIECTUL I
1. gri - plumburiu, brumariu, cenusiu,grizonat, sur...2p
2.Exemple: ca de la cer la pamant, cerul gurii, a fi in al noualea cer, sub cerul liber, a pica cerul pe cineva, a pica din cer (a sosi pe nesteptate), a fi cazut din cer ( a fi strain de ceea ce se intampla), cer (aer, vazduh) etc......3p
3. n-aş .............2p
naş........2p
i-ar.......2p
iar........2p
4. rasarise - apusese, asfintise.....1p
adormi - se trezi
am dechis = am inchis.1p
straveziu-mat...........1p

5. ea - pronume personal, persoana a III-a, nr. singular....1p
am deschis - verb, timpul trecut, pers.I, nr. singular......1p
semne - substantiv comun, genul neutru, nr. plural..........1p

b)- stabilirea unui titlu sugestiv pentru dialogul alcatuit.......4p
- inlantuirea logica a replicilor...........11p
- folosirea a cel putin trei expresii frumoase..3x3p=9p
- respectarea normelor ortografice si de punctuatie...6p

TOTAL..30 puncte

SUBIECTUL II
- alegerea unui titlu potrivit continutului.......4p
- vei fi personajul principal al intamplarii.5p
- inlantuirea logica a ideilor.12 puncte
- utilizarea a cel putin 3 expresii deosebite........3x3= 9p
-respectarea normelor ortografice si de punctuatie..7p
- asezarea in pagina si calitatea scrisului....3p
TOTAL 40 PUNCTE
Se acorda 10 puncte din oficiu!

joi, 20 ianuarie 2011

Concursul de Limba si literatura romana -"La Scoala cu ceas" clasa a IV-a

I. a)Citeste cu atentie textul si raspunde cerintelor de mai jos:
"Incepuse furtuna.
- Sa plecam, se infiora zmeul, insa baiatul se ruga:
- Sa mai stam . Numai putin...
Un tunet despica muntele si din strafundurile lui sui incet si se opri pe iarba rosie o carte de piatra.
Era Cartea Pamantului, iar filele ei cat muntele erau groase de-un cot. Scoartele de piatra se ridicau anevoie, descoperind intaia fila. Fara a sta pe ganduri, baiatul se repezi si sari pe fila de piatra, dar nu izbuti sa citeasca nimic. Fila era uriasa, slovele- mai mari decat el. Agatandu-se de coada zmeului de hartie, baiatul se inalta in vazduh, chiar deasupra cartii de piatra si incepu a citi. Filele de piatra se ridicau incetisor, se lasau spre stanga, iar baiatul, agatat de coada zmeului de hartie, citi pe nerasuflate, la lumina Stelei Stelelor, multe din filele Cartii Pamantului."
Basm popular

1. Explica expresiile subliniate in text. .. 2p
2.Gaseste cate un sinonim pentru:file, a izbuti, strafunduri, agatat...4p
3.Alcatuieste un enunt in care cuvantul "numai" sa se scrie "nu mai"..2p
4. Transforma urmatoarele verbe in substantive: se repezi,sari, se infiora,stam...4p
5. Analizeaza sintactic si morfologic cuvintele: "incepuse" si "slovele"...2p
6. Alcatuieste trei enunturi in care cuvantul"lumina" sa aiba intelesuri diferite...6p
Total 20 puncte

b) Imagineaza-ti ca,intamplator, esti spectator la scena petrecuta in textul de mai sus. Realizeaza un dialog de 12-15 randuri intre tine si baiatul din fragmentul de mai sus, pe tema Cartea Pamantului.
Vei urmari:
- stabilirea unui titlu sugestiv pentru dialogul alcatuit.....4p
- inlantuirea logica a replicilor in conformitate cu ideea textului...10p
- folosirea a cel putin 3 expresii deosebite...6p
- respectarea normelor ortografice si de punctuatie...7p
- asezarea in pagina si calitatea scrisului...3p

Total: 30 puncte

II. Citeste atent textul urmator:
"Trandafirul cel infocat, crinii de argint, lacramioarele sure ca margaritarul, mironositele viorele si florile toate s-adunara vorbind fiecare in mirosul ei si tinura sfat lung cum sa fie luminele hainei de mireasa: apoi incredintara taina lor unui curtenitor fluture albastru stropit cu aur. Acesta se duse si flutura in cercuri multe asupra fetei miresei, cand ea dormea, s-o facu sa vada, intr-un vis luciu ca oglinda, cum trebuia sa fie imbracata."
(Mihai Eminescu, "Fat Frumos din lacrima)

In 20- 25 de randuri, scrie o compunere in care sa prezinti Palatul florilor, strajuit de fluturi catifelati. Gaseste titlul potrivit!
Vei folosi in compunerea ta descrierea si dialogul.

Total:40 puncte

miercuri, 19 ianuarie 2011

BAREM DE CORECTARE CLASA A IV-A

SUBIECTUL I
a) 1. sta pe ganduri - a sovai, a ezita, a se gandi.........1punct
pe nerasuflate- foarte repede, fara oprire...............1

2. file - foaie......................................1
a izbuti - a reusi, a izbandi..........................1
strafunduri - adancuri................................1
agatat - atarnat, suspendat, rupt, prins..............1

3. ...nu mai citesc.................2

4. se repezi - repezeala/ repezitura/ repeziciune........1
sari - saritura/saritoare...............................1
se infiora- infiorare...................................1
stam - stare, statornic, statul.........................1

5. incepuse - verb, timpul trecut, persoana a treia, nr.sing.,predicat........1
slovele - subst. comun, genul feminin, nr. plural, subiect..1p

6. ....pe lumina(in timpul zilei) 3x2p =6p
....a vazut lumina zilei (s-a nascut)
..limpede ca lumina zilei(clar, evident)
....lumina becului
....a se face lumina in mintea cuiva ( a pricepe, a intelege)


b.-stabilirea unui titlu sugestiv pentru dialogul alcatuit..4p
---inlantuirea logica a replicilor in conformitate cu ideea textului.....10p
---folosirea a cel putin trei expresii deosebite...........3x 2p=6p
----respectarea normelor ortografice si de punctuatie ................7p
asezarea in pagina si calitatea scrisului........3p

SUBIECTUL II..........40 puncte
- respectarea partilor compunerii ...3p
-inlantuirea logica a ideilor......10p
-folosirea descrierii .............8p
- folosire dialogului...........5p
alegerea unui titlu potrivit....2p
expresivitatea limbajului, adecvat subiectului dat..6p
- respectarea normelor ortografice si de punctuatie.5p
- asezarea in pagina si calitatea scrisului..1p

Se acorda 10 puncte din oficiu

marți, 4 ianuarie 2011

Evaluare in educatie -limba romana, cls II 28.02.2009 -subiecte

♦ Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
♦ Timpul efectiv de lucru este de 60 de minute.

♦Citeşte cu atenţie textul următor, pentru a rezolva corect exerciţiile de mai jos:
Degeţica
de Hans Christian Andersen


Degeţica era o fetiţă gingaşă. Era mică de tot, cât un deget.
Într-o noapte, pe un ochi de geam, a intrat o broască mare şi urâtă. Ea a furat-o pe Degeţica şi a dus-o în mijlocul lacului.
Degeţica a rămas singură pe frunza cea verde. În jurul fetiţei s-au adunat toţi peştişorii din lac.
– Cine plânge aşa de tare? au întrebat ei.
– Sunt eu, Degeţica! Mă tem de broasca cea urâtă!
– Nu plânge, fată frumoasă! Noi suntem prietenii tăi. Te vom ajuta să pleci de aici.
– Mulţumesc, dragii mei! a strigat fetiţa fericită.

10 p 1. Marchează cu X în caseta corespunzătoare răspunsul corect:

a) Titlul textului este:
Fetiţa şi broasca
Degeţica
Degeţica şi peştişorii

b) Degeţica a rămas singură:
în parc
în pădure
pe frunza cea verde

c) Pe un ochi de geam a intrat:
o pasăre
o broască
un gândăcel

d) Broasca a dus-o pe Degeţica:
pe malul apei
la marginea pădurii
în mijlocul lacului

e) Pe Degeţica s-au oferit să o ajute:
căprioarele
peştişorii din lac
iepuraşii din pădure

5 p 2. Transcrie pe linia de mai jos enunţul marcat din textul ,,Degeţica”.
___________________________________________________
• Scrie în caseta din partea stângă a liniei cifra corespunzătoare numărului de cuvinte din propoziţie.

5 p 3. Scrie întrebarea din textul ,,Degeţica” pe linia de mai jos.
__________________________________________________

10 p 4. Citeşte cu atenţie grupul de cuvinte din partea stângă. Scrie-le la locul potrivit, pe liniile punctate din partea dreaptă.
Atenţie! Un cuvânt este în plus.

gingaşă________ 1. Degeţica era o fetiţă ...................
iepurele_____ 2. Fetiţa a rămas singură pe .............. cea verde.
peştişorii_______ 3. ............... a furat-o pe Degeţica.
broasca_______ 4. Degeţica se temea de broasca cea .............
frunza____ 5. În jurul fetiţei s-au adunat toţi ............. din lac .
urâtă

10 p 5. Uneşte, cu săgeţi, cuvintele din prima coloană cu cele care au înţeles/sens asemănător din a doua coloană.
Atenţie! În partea dreaptă este un cuvânt în plus.
Gingaşă….............. a fugi
a alerga............... supărată
mirată................. delicată
a zice.................. musafiri
oaspeţi................. codru
pădure................... uimită
a spune

10 p 6. Scrie câte un cuvânt cu înţeles/sens opus pentru fiecare dintre cuvintele de mai jos:
urâtă .............
lumină .............
prieteni ...........
mult .................
a pleca .........


10 p 7. Desparte în silabe cuvintele următoare:
frunză ......... singură ...............
verde ............. frumoasă ........
degete .............

10 p 8. Scrie grupurile de litere în locul potrivit pentru a forma cuvinte:
în......tişor un......e
feri......tă _________ce ci_________ mar......ne
De......ţica_________ ge gi__________ pa......te
o........şor________ che chi________ bi.....cletă
pa.......nă_________ ghe ghi__________ în........ţat
Atenţie! Unele grupuri de litere sunt folosite de două ori.

• Alege trei cuvinte din cele obţinute mai sus. Scrie un enunţ pentru fiecare.
Atenţie! Enunţurile trebuie să fie formate din cel puţin patru cuvinte.
_____________________________________________________
_10 p 9. Trece în casete semnele de punctuaţie potrivite:
Peştişorii din lac s-au strâns în jurul fetiţei
Ei au întrebat-o curioşi
De ce plângi
Degeţica le-a răspuns tristă
Mă tem de broasca cea urâtă
Nu te teme Noi te vom ajuta să scapi de broască

10 p 10. Scrie un text de 5-7 rânduri despre primăvară. Foloseşte în text şi următoarele cuvinte:
berze, rândunele, soare, iarbă, poiană, ghiocei
Atenţie! Poţi să schimbi forma cuvintelor.
• Pune un titlu potrivit textului scris de tine.
• Foloseşte toate cele şase cuvinte date.
• Foloseşte corect semnele de punctuaţie.
• Scrie corect toate cuvintele.

Barem de corectare- Evaluare in educatie -limba romana, cls II 28.02.2009

CLASA a II-a
Barem de corectare şi notare
1. 10 puncte pentru alegerea corectă a răspunsurilor(5x2=10).
a) Degeţica(2p); b) pe frunza cea verde (2p); c) o broască(2p); d) în mijlocul lacului(2p); e) peştişorii din lac(2p).
2. 5 puncte – din care se acordă:
• 4 puncte pentru transcrierea enunţului Degeţica era o fetiţă gingaşă.
• 1 punct pentru scrierea corectă a numărului de cuvinte al propoziţiei(5).
- Se scad câte 0,50 p pentru fiecare greşeală de scriere a cuvintelor.
- Se acordă un punct doar dacă numărul de cuvinte scris în casetă este 5.
3. 5 puncte pentru scrierea întrebării din textul ,,Degeţica”: Cine plânge aşa de tare?
- Se scad câte 0,50 p pentru fiecare greşeală de scriere a cuvintelor.
- Se scad 0,50 p dacă a fost omisă scrierea semnului întrebării la sfârşitul propoziţiei.
4. 10 puncte pentru alegerea şi scrierea corectă a cuvintelor în propoziţii(5x2=10).
1. Degeţica era o fetiţă gingaşă.
2. Fetiţa a rămas singură pe frunza cea verde.
3. Broasca a furat-o pe Degeţica.
4. Degeţica se temea de broasca cea urâtă.
5. În jurul fetiţei s-au adunat toţi peştişorii din lac.
5. 10 puncte pentru găsirea corectă a cuvintelor cu sens/înţeles asemănător( gingaşă-delicată; mirată-uimită; a zice-a spune; oaspeţi-musafiri; pădure-codru) (5x2=10).
6. 10 puncte pentru scrierea corectă a cuvintelor cu sens/înţeles opus(5x2=10);(urâtă-frumoasă; prieteni-duşmani;
a pleca-a veni/a sosi; lumină-întuneric; mult-puţin).
7. 10 puncte pentru despărţirea cuuvintelor în silabe(5x2=10).
frun-ză; ver-de; de-ge-te; sin-gu-ră; fru-moa-să.
- Se vor acorda cele 2p doar dacă despărţirea în silabe a întregului cuvânt este corectă.
8. 10 puncte pentru scrierea corectă a grupului de litere în locul potrivit în vederea formării cuvintelor.
Încetişor; fericită; Degeţica; ochişor; pagină; unghie; margine; pachete; bicicletă; îngheţat.
- Cele 10 puncte se vor repartiza după cum urmează:
• 5 puncte pentru scrierea corectă a grupului de litere (10x0,5=5);
• 5 puncte pentru scrierea corectă a enunţurilor.
- Se scad câte 0,50 p pentru fiecare cuvânt scris greşit din enunţ.

9. 10 puncte pentru scrierea corectă a semnelor de punctuaţie(10x1=10).
Peştişorii din lac s-au strâns în jurul fetiţei. Ei au întrebat-o curioşi:
– De ce plângi ?
Degeţica le-a răspuns tristă :
– Mă tem de broasca cea urâtă ! (.)
– Nu te teme! (.) Noi te vom ajuta să scapi de broască ! (.)
10. 10 puncte pentru scrierea textului despre primăvară.
Se va urmări:
- stabilirea titlului potrivit textului – 1 punct;
- folosirea celor şase cuvinte date în cerinţă – 3 puncte;
- folosirea corectă a semnelor de punctuaţie – 2 puncte;
- scrierea corectă a cuvintelor – 4 puncte;
• Se scad câte 0,50 p pentru fiecare cuvânt scris greşit.
♦ Total 100 de puncte